Ahad, 15 September 2013

Ceritera Rakyat Bercham Mat Vaeon...

Ini cerita tentang Cerita Rakyat Bercham. Yang diturunkan turun temurun di Bercham oleh beberapa generasi Crythong.Kisah terungkit di Padang Polo,anda masih boleh lihat kebenaran kisah ini dengan melihat van putih di situ. Van itu tidak bergerak,terpaku pegun disitu.Ia dipercayai kepunyaan Mat Vaeon.

Mat Vaeon seorang yang saving. Dia duduk di Tambun Heights.Tiap2 hari dier berjalan sejauh16km untuk sampi ke Padang Polo berniaga.Dia mula berniaga dalam jam 4petang.So dari pagi lagi dier dah berjalan kaki ke padang polo. Mak ayah mat vaeon adalah orang kaya.KRONI. berpangkat Tan Sri.Tiap tiap hari mak dier menasihati Mat Vaeon "Mat...kalo kau nak keta kabo nak....mak bagi..ni tiap tiap pagi jalan kaki pi polo...bisnes pun laku sangat ke pun...kalo ko ada kete senang Rustam Mustapa oi....!!"

Mat Vaeon menjawab "Ala mak ni....Tam jalan kaki banyak faedah nye...tgok pwut Tam...six pack...abah ada ke"... Mak nye wat muka sedih Mak Malik KL Gangster.

Ditambahnyer lagi "Kalu Tam bawak kete nak kene isi minyak lg, dah la nek 2kupang,ringgit jatuh...ape nak jadi laaa...bek Tam jalan kaki. Takyah kuar duit minyak..Liyam katohoi btoi..."

"Iye le Tam...ikut kamu laa...Mak orait je...nk p PAVI tgok beg HERMES jap.Heli mak dah nunggu tuu" Mak nye pun pegi meninggalkan Mat Vaeon di bumbung bangunan ehem ehem kt Ipoh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan